I episode 27 har vi besøg af foredragsholder og Mind Control ekspert, Mikkel Severin. Mikkel er blevet inviteret i studiet til en samtale om ledelse og emotionel intelligens.
Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!
Foredragsholder og Mind Control ekspert
Den Nye Standard har i denne episode besøg af Mikkel Severin, som er foredragsholder og Mind Control ekspert. Mikkel er blevet inviteret ind i studiet for at tale om, hvorfor emotionel intelligens skal være en strategisk prioritet og hvilke konsekvenser, der kan forekomme ved ikke at prioritere emotionel intelligens.
Mikkel indleder samtalen med at præsentere sig selv som en smilende og forstående mand, der skaber exceptionelle resultater og hjælper virksomheder med at finde ud af, hvad de vil og hvordan de kommer derhen.
I episoden tager Mikkel os med på en rejse fra at forklare, hvad emotionel intelligens er, til hvorfor det er en vigtig strategisk prioritet, og hvilke konsekvenser det kan få for virksomheder, der ikke prioriterer emotionel intelligens. Emotionel intelligens, også kaldet EQ, handler ifølge Mikkel om, hvilke følelser du udviser for dig selv og for andre, og om du kan afkode dig selv og andre mennesker for at agere optimalt.
Mikkel fortæller, at topledelsen skal være aligned før der bliver skabt en strategisk prioritering, men mange ledere er ikke gode til at coache medarbejdere og er dårlige til konflikthåndtering, hvilket ifølge Mikkel ofte resulterer i, at virksomheder kun opnår den standard, som de er villige til at tolerere. Han fortæller yderligere, hvor vigtigt det er at få skabt en kultur, hvor der er plads til læring og fejl. Hvis medarbejderne ikke føler sig trygge, bliver der skabt en anxiety zone, der i sidste ende ender med at gøre folk mindre intelligente.
Snakken om emotionel intelligens leder os videre til emotionel intelligens på ledelsesniveau. Mikkel fortæller, at EQ er dobbelt så vigtigt som IQ for at skabe et succesfuldt team. Hvis ikke emotionel intelligens er en strategisk prioritet, går det ifølge Mikkel Severin ud over bundlinjen. Han uddyber yderligere, at kernekompetencen i EQ er selvindsigt, og hvis en leder ikke besidder selvindsigt, skaber det demotivation i teamet.
Mikkel fortæller yderligere, at den massive dysfunktion ofte opstår, fordi mange virksomheder forfremmer efter Peter-princippet og derfor risikerer at forfremme de forkerte medarbejdere, der ikke egner sig til at agere ledere.
Mikkel mener, at MUS-samtaler er den største dysfunktion i dansk erhvervsliv. Ifølge Mikkel bliver MUS-samtaler brugt som symptombehandling på virksomheders manglende emotionelle intelligens. Han fortæller, at 55% af medarbejdere mener, at deres performance review var unfair, og at 1 ud af 3 mener, at MUS-samtaler hæmmer deres præstation.
Ifølge Mikkel er det typisk ledere, der ikke er stærke i emotionel intelligens, som prioriterer MUS-samtaler, og han uddyber, at MUS-samtaler kun er gode de steder, hvor de er overflødige. Mikkel nævner i episoden, at 81% af ledere ikke ser det at anerkende medarbejderne som værende en strategisk prioritet. Dette mener Mikkel er fatalt, da anerkendelse er en af de vigtigste faktorer for medarbejdertrivsel. Mikkel runder af med at fortælle, at intet program er effektivt før medarbejderne tror, at ledelsen sætter mennesker først og ikke måler dem som KPI’er.