Episode #11

Henrik Lund

I episode #11 har vi inviteret direktør i NATURLI’, Henrik Lund, ind i studiet til en snak om NATURLI’s innovation, og dét at skulle udfordre det konventionelle madmarked. Gennem episoden, krydser vi mange broer og snakken går på alt fra fødevarerevolutionen og grøn innovation til virksomhedskultur, empatisk ledelse og om Henrik har fundet den gyldne vej uden om medaljens skyggeside.


Direktør i NATURLI’

I dette afsnit af Den Nye Standard, har vi besøg af Henrik Lund, direktør i det plantebaserede fødevarefirma NATURLI’. Henrik er blevet inviteret ind i studiet, da han har formået at sætte en interessant ny standard inden for et ellers konservativt marked – med en innovativ tankegang og et gåpåmod til at udfordre danskernes kostvaner.

Vi lægger snakken ud med en kort introduktion af Henrik, hvor samtalen herefter leder os over i kundeservice og dét at sætte kunden i centrum. Ifølge Henrik er essensen af hans arbejde at fokusere på service – for hos NATURLI’ er kunden det allervigtigste. Vi kommer ind på co-creation, og Henrik fortæller om, hvordan forbrugerne hos Plantebevægelsen har en aktiv stemme i form af at involveres i at skabe nye produkter til virksomheden.

De seneste år har Danmark gennemgået en løbende fødevarerevolution, hvor Henrik beretter om at bruge NATURLI’ og Danmark som en vækstmotor for bæredygtige fødevarer i udlandet. Henrik har særligt brugt sin stemme aktivt på diverse digitale kanaler til at introducere “Hr. og Fru. Danmark” for den grønne innovation, hvor NATURLI’ har placeret sig som frontløber. For hvordan får man egentlig lavet et ryk i den konventionelle vanetænkning om, at plantebaseret ikke “gør ondt” eller kun er for veganere?

Som resultat af det drej, som danskerne er på vej i, skal man som virksomhed følge med, og Henrik involverer os i, hvordan NATURLI’ – og Henrik som direktør – får sine medarbejdere til at følge den evige udvikling som de står over for. Ifølge Henrik er NATURLI’s tilgang at være kaospiloter. Ingen arbejdstilgang er lige eller struktureret, og vi hører mere om, hvordan NATURLI’ arbejder for at følge forbrugernes skiftende behov.

Det drejer samtalen hen på Henriks stillingsbetegnelse CKO – Chief Karma Officer – og vi går i dybden med om Henrik fra start tog et bevidst valg om at skulle være “den sjove CEO” eller om det hørte med i stillingsbetegnelsen at være det underholdende front face for brandets markedsføringsstrategi. Henrik introducerer os for begrebet “empatisk ledelse”, hvilket fører os hen på en snak om kultur. For hos NATURLI’ er kulturen altafgørende for, hvordan virksomheden udvikler sig. Afsluttende, snager vi i fremtidsplanerne for NATURLI’ og hvad der ligger i kortene for virksomhedens væksteventyr. Måske skal amerikanerne introduceres for smørbar? Som altid vender vi bagsiden af medaljen, og til vores overraskelse har Henrik Lund måske fundet den gyldne vej udenom om medaljens skyggesider.

HØR OGSÅ