Tobias Dybvad

Episode 36

Jussi Adler-Olsen

I episode 36 tager vi på en rejse gennem Jussi Adler-Olsens liv og undersøger, hvordan han har formået at sælge over 30 millioner eksemplarer af sine bøger. Jussi selv mener, at held har været en vigtig faktor for hans succes gennem livet. Derudover fortæller han om, hvorfor han blev forfatter, tankerne bag Afdeling Q, hans bedste råd, som han selv ville have ønsket at vide, da han startede som forfatter, og hvad der skal ske nu, hvor den sidste bog i Afdeling Q-serien er udkommet.

Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!


International forfatter med over 30 millioner solgte eksemplarer

I denne episode har vi besøg af Jussi Adler-Olsen, forfatteren der har solgt over 30 millioner eksemplarer på mere end 40 sprog i over 125 lande. Vi har inviteret Jussi ind i studiet til en samtale om, hvordan man skaber succes på både den danske og den internationale forfatterscene, om starten på hans egen karriere, hans følelser omkring afslutningen på Afdeling Q-serien, og hvad fremtiden nu bringer.

Jussi indleder samtalen med at beskrive sig selv som en kreativ praktiker, der er reflekterende og søger lykken, hvor den kan findes. Han er nysgerrig, god til at formidle og altid udfordrer sig selv. Desuden beskriver han sig selv som loyal og en ven blandt venner, men understreger, at det ikke er hvem som helst, der får lov til at komme tæt på ham personligt.

“Jeg blev forfatter for at få tid”

I episoden tager Jussi os med på en rejse gennem mange forskellige projekter. Jussi har nemlig prøvet en masse: Fra at drive en tegneseriebutik til at være forlagsejer, komponere musik, direktør hos Bonnier, til nu at være forfatter.

Jussi og hans kone blev forældre sent i livet, og i de fem år han sad i direktørstolen hos Bonnier, var han sjældent hjemme hos sønnen Kes. Han forklarer, at han blev forfatter for at kunne have tid til at være en god far. Som forfatter kan man nemlig selv vælge sine arbejdstider og arbejdssted. Jussi nævner, at han altid har været glad for at researche, noget han lærte var en essentiel del af forfattergerningen. Jussi forklarer, at han hurtigt indså, at for at skrive en bog, skal man vide mere om emnet end læseren, og man skal rejse ud og opleve stedet og kulturen for at sikre en autentisk gengivelse i sit skriveri.

Afdeling Q

Som barn voksede Jussi op på forskellige sindssygehospitaler i Danmark, og netop dette har været med til at præge figuren Carl Mørck. Ifølge Jussi er Carl inspireret både af ham selv og en af de sindssyge på hospitalet, som bar efternavnet Mørck. Jussi fortæller, at han begyndte at udforme konceptet for Afdeling Q i 2005 med alle karaktererne og deres hemmeligheder. Han brugte over seks måneder på at udvikle en tese om, hvad Afdeling Q var, uden at vide om det ville blive en succes, men Jussi har aldrig været bange for at bruge sin tid på noget, der måske ikke ville lykkes.

Han forklarer, at det store gennembrud kom i 2009 efter udgivelsen af “Flaskepost fra P”. Jussi blev et af de hotteste navne i Tyskland, solgte over 1,25 millioner eksemplarer af sin første bog, hvilket vakte international opmærksomhed. Jussi fortæller, at han ikke forventede en sådan succes, men at det i dag er fantastisk at se et projekt blomstre efter mange års arbejde.

“Find folk omkring dig, der læser din genre, og lad dem fortælle dig om du er original”

Jussi afrunder podcasten ved at dele sine bedste råd til at opnå succes som forfatter. Han påpeger, at man må acceptere, at enten lykkes det, eller også gør det ikke, og uanset udfaldet skal man bevare sin integritet, tage fiaskoen og bære succesen med samme sind. Jussis vej til succes har ikke været uden bump på vejen, men disse erfaringer har han brugt til at forbedre sig.

Han råder også til, at man skal undgå at tro, at man kan alt, og være åben for at lære noget nyt undervejs. Han fastholder, at det er essentielt at skabe et originalt produkt. I forhold til forfatterskolernes anbefaling om at læse meget, udtrykker Jussi en vis skepsis. Selvom han erkender betydningen af at læse andres værker, mener han, at det er endnu vigtigere på et tidspunkt at stoppe op og bevare troen på, at det, man selv skaber, er originalt. Endelig understreger Jussi vigtigheden af at omgive sig med folk, der læser den genre, man selv skriver i, så de kan give feedback på, om ens arbejde er originalt.

HØR OGSÅ