Episode #08

Alexander Kragh

I Episode #08 har vi inviteret CMO hos Ofir.dk og tidligere medstifter af rekrutteringsbureauet Statum, Alexander Kragh, med i Den Nye Standard til en snak om fremtidens rekruttering og iværksætteri.


CMO hos Ofir.dk

I dagens afsnit har vi inviteret CMO hos Ofir.dk, Alexander Kragh, ind til en snak om iværksætteri og fremtidens rekruttering.

Alexander satte en ny standard tilbage i 2016, da han stiftede rekrutteringsbureauet Statum, der med sin digitale rekrutteringsproces tog markedet med storm og nytænkte måden, vi førhen har tænkt rekruttering. Men på trods af virksomhedens gunstige opstart, måtte Statum melde konkurs i 2020, da endnu en nedlukning rullede ind over Danmark.

Alexander tager os med på Statum’s rejse – fra en strålende opstart, Løvens Hule og kampgejst til bunden af skattekisten, fyringer og at se realiteten i øjnene.

I dag sidder Alexander Kragh som CMO hos Ofir.dk – Danmarks ældste jobportal.
Vi stiller spørgsmålet: Hvorfor lige Ofir, og ikke et nyt startup? Alexander fortæller om hans valg og de overvejelser, der har hørt med, når man bevæger sig væk fra startup-verdenen og ind i en veletableret virksomhed.

Vi graver ned i rekrutteringsrejsen, og hvordan jobmarkedet ser ud for virksomheder i dag, når et stærkt employer brand er afgørende for at tiltrække nye mulige ansatte. Alexander guider os igennem rekruttering, målrettet markedsføring og hvordan dét at ansætte nogen er en udfordrende marketingdisciplin, når der er mere efterspørgsel efter arbejdskraft end udbud.

Vi kommer ind på forskelle og ligheder mellem at være ansat vs. iværksætter, og Alexander fortæller om at Ofir.dk – på trods af at være Danmarks ældste jobportal – stadig har en iværksætter-agtig kultur og er i en fortsat vækstrejse.

Alexander Kragh kom ind som CMO i Ofir.dk med opgaven om at redefinere, hvad folk troede, tænkte og følte om Ofir. Og selvom Alexanders baggrund som marketingansvarlig i Statum havde lært ham en del, gik han ind i Ofir.dk med en formodning om, at det ville blive en udfordrende opgave at redefinere deres image. For når man ikke har nogen uddannelse i bagagen, kan det være en stor mundfuld at overtage markedsføringen for en stor og veletableret virksomhed.

Vi hører Alexanders tanker om uddannelse, og hvad man egentlig gør, når ens planer i går vasken, fordi man bliver afvist af sit drømmestudie. Ville Alexander have gjort det anderledes eller er han glad for, at han ikke kom ind dengang?

Som et fast indslag, vender vi bagsiden af medaljen og hører om Alexanders erfaringer fra et udfordrende forsøg på at sætte en ny standard i rekrutteringsverdenen.

Hør også