I episode #15 har vi besøg af CEO og CO-founder i forsikringsselskabet Undo, Sophie Bohr Grønbæk. Sophie gæster i denne episode studiet til en samtale om springet fra hjerneforsker til leder af en tech-startup i forsikringsbranchen og om skabelsen af Undos unikke virksomhedskultur.
I denne episode har Den Nye Standard besøg af direktør og medstifter af forsikringsvirksomheden Undo, Sophie Bohr Grønbæk. Sophie er blevet inviteret i studiet til en snak om at tænke forsikring på en ny måde, og om hvordan hun har formået at skabe en anderledes virksomhedskultur ved brug af en unik og nærværende ledelsesform.
Sophie indleder episoden med at præsentere sig selv som en kvinde, der omfavner de nye, spændende og uforudsigelige muligheder. Det er netop denne egenskab, der ledte hende til at udskifte sin vej som molekylærbiologi og i stedet tage springet ud i det usikre iværksætter liv.
For Sophie har målet hele tiden været klart – der skulle skabes disruption på markedet. Hvilket marked det var, havde ikke den store betydning. Det handlede om at finde et hul i et bestemt marked og arbejde ud fra det.
Med sine analytiske evner udså hun sig forsikringsbranchen, som værende den, der manglede en ny spiller. Branchen hvor de kunne gøre en forskel. Dette blev starten for Undo. Sophie lægger vægt på, at de er en tech-startup, der laver forsikringer og ikke et forsikringsselskab, der laver tech. Virksomheden består derfor af medarbejdere med en solid skabertrang og et unægteligt flair for tech, hvilket den interne kultur også bærer præg af dette.
Netop kultur og ledelse er noget, der, i Undo, værnes meget om. Sophie påpeger selv, at en af virksomhedens centrale kerneværdier er, at de er en fed arbejdsplads for alle. Hos Undo har man altid produceret alt selv, og alt foregår inhouse. Det giver en ejerskabsfølelse og produkter, man kan stå inde for. Kunden er i fokus, når der produktudvikles, og det skal være nemt og overskueligt at danne sig et overblik.
Sophie er stor fortaler for medarbejderudvikling, og hun er overbevist om, at dette gør, at de ansatte trives og har lyst til at være en aktiv del af Undo. Hun sætter en dyd i at følge dem på deres rejse og at hjælpe dem med at opnå deres fulde potentiale.
Væksten hos Undo er ikke til at tage fejl af, og ambitionerne følger med. Med 11.000 bilforsikringer solgt alene i år samt en vækst i præmie bestand, virker det ikke helt ved siden af, når Sophie spår Undo til at være en betydelig spiller i forsikringsbranchen indenfor de næste par år.