Louise Herping

Episode 26

Heini Zachariassen

I episode 26 har vi besøg af grundlæggeren af Vivino, Heini Zachariassen. Heini er blevet inviteret i studiet til en samtale om at skabe verdens største online vinmarked, og det at have et internationalt mindset.

Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!


Founder af Vivino

Den Nye Standard har i denne episode besøg af Heini Zachariassen, der er founder af Vivino. Heini er blevet inviteret ind i studiet for at tale om skabelsen af verdens største online vinmarked og erobringen af det internationale marked.

Heini starter interviewet med at beskrive sig selv som en passioneret iværksætter, der er opvokset på Færøerne og elsker at bygge ting. Han beskriver desuden sig selv som energisk, optimistisk og positiv. Alle disse egenskaber har lagt grundlaget for den store internationale succes, som Heini har opnået.

Verdens største online vinmarked

I episoden tager Heini os med på en rejse fra en tryg og beskyttet opvækst på Færøerne til erobringen af det amerikanske marked og de op- og nedture, der har fulgt med. Skabertrangen har fulgt Heini hele livet, og som ung flyttede han til Danmark for at videreuddanne sig. Her møder han Theis Søndergaard, som introducerer ham for Bullguard og senere bliver medstifter af Vivino. Med over 64 mio. brugere og 2,3 mia. scannede etiketter er Vivino i dag verdens største online vinmarked.

Heini fortæller, at nøglepunktet i rejsen var at bygge en platform uden at kende alle vine. Det tog to år, før Vivino endelig kunne skabe den rette værdi for kunderne på baggrund af deres vinkatalog. Heini uddyber, at det er vigtigt at give værdi til folk, selvom produktet ikke er færdigudviklet, og at den største fejl, som mange virksomheder begår, er at alt skal være perfekt. Da Vivino startede, fandtes der omkring 600 andre vinapps, men Heini havde ét fokus – at skabe en app til almindelige mennesker, der drikker vin, frem for vinnørderne.

Vivino er født med et internationalt mindset

Snakken om Vivinos rejse leder samtalen mod det internationale mindset. Heini fortæller, at Vivino fra deres spæde start har været “born global”. Teamets plan har fra starten været at blive de største og bedste spillere på markedet, men det har ikke gjort livet lettere at tænke globalt fra lille Danmark. Ifølge Heini er kerneproduktet i Vivino det samme, men algoritmen bygger på data, der er indsamlet for det enkelte land. Kun i Kina har teamet oplevet at være nødt til at bygge appen op fra bunden grundet de kulturelle forskelle.

Heini uddyber, at han valgte at flytte hele familien til Californien for at styrke vækstrejsen, samtidig med at Theis blev i Danmark og styrede det danske kontor. Filosofien bag dette var, at “hvis de vinder USA, så vinder de hele verden”, hvilket skulle vise sig at være sandt. Heini fortæller, at det amerikanske marked i dag dækker lige under halvdelen af Vivinos omsætning, men der har været store kulturelle forskelle ved at være leder i Danmark og være leder i USA. Ifølge Heini er der stor forskel på det corporate miljø. Amerikanerne er mere forsigtige og vant til mindre ansvar, men Heini holdt fast i sin nordiske ledelsesstil.

“Det er min ambition, men der er andre omkring som også betaler prisen”

At starte en international virksomhed har ikke været uden konsekvenser for Heini. Valget om at flytte familien var ifølge Heini en ufattelig svær beslutning, men samtidig en nødvendighed. Heini har generelt svært ved at fortryde ting og var derfor indstillet med et mindset om at få det bedste ud af det. Heini fortæller, at det har krævet masser af disciplin og prioritering for ikke at arbejde konstant. Han uddyber, at han vil anbefale folk at blive på østkysten, hvis man skal erobre det amerikanske marked, grundet tidsforskellen til Danmark.

HØR OGSÅ