Anne Stampe

Episode 30

Hermann Haraldsson

I episode 30 har vi besøgt Hermann Haraldsson, som er co-founder og CEO i Boozt. Hermann er blevet inviteret i studiet til en samtale om at skabe Boozt.com, Nordens mest profitable e-commerce.

Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!


Co-founder og CEO i Boozt

Den Nye Standard har i denne episode besøg af Hermann Haraldsson, der er medstifter og direktør i Boozt. Hermann er blevet inviteret ind i studiet til en samtale om at skabe Nordens mest profitable e-commerce og virksomhedens teknologiske investeringer, samt hvordan man leder og skaber en virksomhedskultur med frihed under ansvar.

Hermann indleder samtalen med at præsentere sig selv som en venlig og anstændig mand, der går op i at opføre sig ordentligt og passe på sine nærmeste. Yderligere beskriver Hermann sig selv som værende disciplineret, ambitiøs og konkurrencedrevet, hvilket alle er kompetencer som han har taget med sig videre i erhvervslivet og skabelsen af Boozt.com.

Skabelsen af Nordens mest profitable e-commerce

I episoden tager Hermann os med på en rejse fra at overtage en synkende skude, til i dag at have skabt Nordens mest profitable e-commerce. Hermann fortæller, at han efter fyringen i Brøndby havde et ønske om at blive en del af en lille virksomhed i den digitale branche, hvor han kunne være medejer. Et håbløst projekt i Malmø skulle vise sig at blive starten på noget stort. Teamet bag Boozt valgte at bygge deres egen platform for at have 100% kontrol og målet blev at kopiere Magasin i online format. Ifølge Hermann var Magasin dengang ikke overbevist om det digitale univers, og derfor så holdet bag Boozt deres snit til at skabe et online stormagasin.

Hermann beskriver at Boozt i starten var en tech forretning, der lavede fashion, men i dag vil han beskrive dem som værende 50/50 tech og e-commerce. Hermann fortæller, at teamet bag Boozt fandt hurtigt ud af, at de blev nødt til at benytte teknologi til at løse deres problemer og opnå 100% kontrol. I dag har de skabt deres eget økosystem, fået kontrol over den vertikale værdikæde og investeret 1 mia. kr. i et automatisk robotlager, der sikre dem effektiv arbejdskraft.

Care-why kultur og frihed under ansvar

Hos Boozt har de implementeret en virksomhedskultur med frihed under ansvar. Det betyder at medarbejderne ifølge Hermann selv kan vælge, hvornår de vil arbejde, hvor de vil arbejde og hvor mange feriedage de har brug for. Dog er det vigtigt for Hermann, at teamet bag Boozt også møder på kontoret, da han mener, at man kun kan bygge et team sammen.

Yderligere fortæller Hermann, at kulturen i Boozt er klart defineret af tre punkter: freedom, trust og responsibility. Han beskriver care-why kulturen som værende det sidste trin i en medarbejders onboarding proces på arbejdspladsen. Care-why betyder for Hermann, at alle i teamet er fælles om tingene, og at alle hans medarbejdere anerkender og behandler alle ligeværdigt på trods af forskellige stillinger.

1300 mennesker med 60 forskellige nationaliteter

Samtalen om virksomhedens kultur leder os videre til Hermanns virke som leder og CEO for 1300 mennesker med 60 forskellige nationaliteter. Han fortæller at det sværeste i erhvervet som leder er at acceptere, at han ikke kan gøre det hele selv, men erkender, at hans vigtigste rolle er at være maskinmester og sikre de rette rammer for at medarbejderne kan performe godt.

Hermann beskriver, at der er en stor forskel på den svenske og danske arbejdskultur, og at han derfor er glad for de 60 forskellige nationaliteter, der sikrer en god balance. I spørgsmålet om Hermanns ledelsesstil beskriver han, at han prøver at være den samme person som han altid har været, og at han er meget drevet af at være afhængig af et team og det at kunne stole på, at aftaler bliver overholdt. Hermann fortæller at der i Boozt er plads til at fejle fordi, at alle fejler, men at det forventes, at alle yder en fælles indsats eller arbejder mod det fælles bedste.

HØR OGSÅ