I episode #21 har vi besøg af serieiværksætter og investor i LoveMondays, Jan Dal Lehrmann. Jan er blevet inviteret i studiet til en samtale om succes, og hans mange erfaringer.
Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!
Serieiværksætter og investor i LoveMondays
Den Nye Standard har i denne episode besøg af Jan Dal Lehrmann, der er serieiværksætter og investor i LoveMondays. Jan er blevet inviteret ind i studiet til en samtale om det at skabe en succesfuld virksomhed, hvilken metodik han benytter som investor samt hvilke erfaringer han har taget med fra sin egen iværksætterrejse.
Jan indleder interviewet med at beskrive sig selv som en ordentlig mand, der tænker strategisk og har mere ild i røven end gennemsnittet. Han fortæller også, at han hver dag står op med en mentalitet om at være et godt menneske, og netop disse kvaliteter har været med til at forme Jans karriere og succes.
I episoden tager Jan os med på en rejse fra at være udfordret i skolen til at skabe adskillige succesfulde virksomheder. I 2. klasse opdagede Jan, at han var ordblind, hvilket skulle vise sig at blive en vigtig faktor for hans karrierevalg. Udfordringerne tvang ham til at finde sin egen måde at tænke på, og netop det at tænke anderledes bragte Jan til TV2 reklame. Jan fortæller om sit første iværksætterprojekt hos TV2 reklame og hvordan han mødte Johnny Laursen, der introducerede ham for Benjamin Media og blev medstifter af Bilbasen.
Men på trods af flere succesfulde exits dukker tvivlen stadig op hos Jan i tide og utide. Da Jan bliver spurgt ind til sin succes fortæller han, at han den dag i dag stadig kan få tanken, “hvornår finder de egentlig ud af, at jeg ikke kan en skid.”
Samtalen leder os videre til Jans nuværende karriere. Da Jan startede Lehrmann Ventures var det med tanke på, at kunne lukke partnere med ind i virksomheden. Han forklarer, at det var vigtigt for teamet bag LoveMondays at pointere, at de er et team, og ikke kun stifteren bag. Derfor valgt Lehrmann Ventures i februar 2023 at skifte navn til LoveMondays. Jan fortæller yderligere, at det for ham som investor er vigtigt, at en virksomhed har et stærkt purpose og netop det danner rammen for navnet LoveMondays. I episoden uddyber Jan, at de hos LoveMondays har skabt en kultur, hvor medarbejderne elsker at komme på arbejde – også om mandagen. Det purpose hjælper teamet bag LoveMondays deres 19 aktive investeringer med at implementere og efterleve.
Jan mener ikke at han er en fantastisk leder, og den ledelsesform han har i dag har krævet en udvikling gennem tiden. Da Jan studerede fandt han ud af, at han var god til at sælge abonnementer og kunne nemt argumentere for i sin salgspitch. Gennem 20’erne og 30’erne handlede det for Jan om at få virksomheder til at vokse. I dag fortæller Jan, at han er meget bevidst om, at han skal skabe et team af mennesker som kan få virksomheden til at vokse, for han kan ikke sejre alene. Jan fortæller os at ændringen i hans mindset skete den dag han blev far, og han beskriver sig selv som værende mere kontant og hård før han fik børn og efterfølgende er han blevet mere blød i kanten.
På trods af, at Jan fokuserer på teamet har han stadig ikke fundet en balance mellem arbejde og privatliv. Han beskriver sig selv som værende en work-a-holic med et ønske om at kunne lægge arbejdet fra sig. Jan beskriver, at han gennem sin ordblindhed har lært at han skal arbejde hårdere end andre, hvilket han tror forbliver en hæmsko i at fralægge arbejdet den dag i dag.