Den Nye Standard har i denne episode besøg af Kasper Brandi Petersen, der er co-founder og CEO i Labfresh. Kasper er blevet inviteret i studiet til en samtale om freshcore teknologi, og om at skabe en forretningsmodel, der udelukkende baserer sig på crowdfunding.
Kasper indleder interviewet med at præsentere sig selv som en glad og optimistisk mand, der er fyldt med energi og skabertrang. Kaspers mindset er kundecentrisk, hvilket afspejles i indretningen af Labfreshs to flagship stores, hvor kontor og butik kombineres i et. På den måde får han mulighed for at komme tæt på kunderne i sin daglige gang uden at være sælger på gulvet. Disse egenskaber kombineret med Kaspers store fokus på optimering og produktudvikling, har dannet grobund for Labfreshs mission, værdier og kultur.
I episoden tager Kasper os med på en rejse, hvor prototypen af en hvid skjorte, der bliver hældt rødvin på, går viralt og bliver starten på Labfresh – til i dag, hvor Labfresh er en succesfuld virksomhed med salg i 98 lande og over 100.000 kunder.
Da Lotte og Kasper startede Labfresh var det med missionen om at få forbrugerne til at forbruge mindre fast fashion og samtidig vaske mindre tøj. De valgte at starte Labfresh på baggrund af en unik forretningsmodel, på crowdfunding platformen Kickstarter, som skulle vise sig at blive en succes. I dag bygger Kasper og Lotte stadig deres virksomhed på crowdfunding-konceptet og har solgt 30% af virksomheden til kunderne. Ifølge Kasper vælger kunderne at investere i Labfresh fordi de gerne vil støtte Kasper og Lotte, samt vise deres loyalitet over for konceptet. Støtten er faktisk så stor at Labfresh den dag i dag har en venteliste med kunder, der ønsker at blive en del af rejsen.
Netop kunderne spiller en vigtig rolle i alle dele af Labfresh – fra vækst til produktudvikling.
Kasper fortæller, at Lotte og ham selv har skabt et community, hvor de kan inddrage kunderne i alt fra tekstiler til valg af rengøringsmænd, og på den måde bygger de Labfresh sammen med kunderne. Når nye produkter bliver udviklet foregår fitting også i de fysiske butikker på deres egne kunder, så alle har mulighed for at komme med feedback og input. Lotte og Kasper er også opmærksomme på at hylde deres kunder. Bag kassen kan man blandt andet finde navnene på de 230 kunder, der har investeret i Labfresh. For fremtiden vil kunderne også spille en endnu større rolle. Ifølge Kasper har de nemlig et ønske om at sælge en endnu større del af virksomheden til kunderne.