Andreas von der Heide

Episode #20

Kasper Brandi Petersen

I episode #20 har vi besøg af Co-founder og CEO i Labfresh, Kasper Brandi Petersen, i studiet, til en samtale om deres nanoteknologi og crowdfunding.

Du kan få en notifikation, når vi poster nye episoder ved at følge os der, hvor du lytter til podcast!


Co-founder og CEO i Labfresh

Den Nye Standard har i denne episode besøg af Kasper Brandi Petersen, der er co-founder og CEO i Labfresh. Kasper er blevet inviteret i studiet til en samtale om freshcore teknologi, og om at skabe en forretningsmodel, der udelukkende baserer sig på crowdfunding.

Kasper indleder interviewet med at præsentere sig selv som en glad og optimistisk mand, der er fyldt med energi og skabertrang. Kaspers mindset er kundecentrisk, hvilket afspejles i indretningen af Labfreshs to flagship stores, hvor kontor og butik kombineres i et. På den måde får han mulighed for at komme tæt på kunderne i sin daglige gang uden at være sælger på gulvet. Disse egenskaber kombineret med Kaspers store fokus på optimering og produktudvikling, har dannet grobund for Labfreshs mission, værdier og kultur.

Labfresh blev født på Kickstarter

I episoden tager Kasper os med på en rejse, hvor prototypen af en hvid skjorte, der bliver hældt rødvin på, går viralt og bliver starten på Labfresh – til i dag, hvor Labfresh er en succesfuld virksomhed med salg i 98 lande og over 100.000 kunder.

Da Lotte og Kasper startede Labfresh var det med missionen om at få forbrugerne til at forbruge mindre fast fashion og samtidig vaske mindre tøj. De valgte at starte Labfresh på baggrund af en unik forretningsmodel, på crowdfunding platformen Kickstarter, som skulle vise sig at blive en succes. I dag bygger Kasper og Lotte stadig deres virksomhed på crowdfunding-konceptet og har solgt 30% af virksomheden til kunderne. Ifølge Kasper vælger kunderne at investere i Labfresh fordi de gerne vil støtte Kasper og Lotte, samt vise deres loyalitet over for konceptet. Støtten er faktisk så stor at Labfresh den dag i dag har en venteliste med kunder, der ønsker at blive en del af rejsen.

Kunderne er en del af virksomheden

Netop kunderne spiller en vigtig rolle i alle dele af Labfresh – fra vækst til produktudvikling.
Kasper fortæller, at Lotte og ham selv har skabt et community, hvor de kan inddrage kunderne i alt fra tekstiler til valg af rengøringsmænd, og på den måde bygger de Labfresh sammen med kunderne. Når nye produkter bliver udviklet foregår fitting også i de fysiske butikker på deres egne kunder, så alle har mulighed for at komme med feedback og input. Lotte og Kasper er også opmærksomme på at hylde deres kunder. Bag kassen kan man blandt andet finde navnene på de 230 kunder, der har investeret i Labfresh. For fremtiden vil kunderne også spille en endnu større rolle. Ifølge Kasper har de nemlig et ønske om at sælge en endnu større del af virksomheden til kunderne.

Freshcore teknologi er ikke ukendt land

Kasper og Lotte kunne ikke forstå, hvorfor de store modehuse ikke brugte teknologi i produktionen af hverdagstøj. Ifølge Kasper er brugen af teknologi nemlig ikke ukendt, og har været brugt i blandt andet udviklingen af sportstøj i flere år. I starten var de nervøse for at blive udkonkurreret af de store modehuse på markedet, men i dag har Kasper et håb om, at flere i industrien vil implementere teknologien i deres produktion af tøj, for at de sammen kan skabe større opmærksomhed og mindske forbrugernes købsadfærd.

HØR OGSÅ