Episode #09

Le Gammeltoft

I episode #09 har vi inviteret founder og CEO af Heartbeats, Le Gammeltoft, ind i studiet, til en samtale om kulturformidling og ønsket om at gøre verden bare lidt bedre.


Founder- og CEO af Heartbeats

Le satte en ny standard i 2014, da hun stiftede mediet Heartbeats.dk efter hendes radioprogram Unga Bunga på DR blev aflivet. Heartbeats startede som en 24-timers radiokanal, men udviklede sig senere hen imod et skrevet online univers, hvor kultur, samfund og tabubelagte emner er i højsædet. 

Le tager os med på Heartbeats’ rejse, og fortæller os, hvordan hendes mål var at udfordre en branche, hvor gamle mediehuse havde glemt deres ansvar, når det kom til kulturdækningen i Danmark. For Le skulle alle de svære ting og tabuer som ingen taler om, ikke gemmes væk fra den danske befolkning. Det var vigtigt at tage de emner op og skubbe til danskernes nysgerrighed. Heartbeats først mål var at gøre os mere åbne og nysgerrige som mennesker og samfund. 

Snakken om Heartbeats’ plads i den danske kultur giver anledning til et kig ind i Heartbeats’ interne kultur. Hvordan vil Le beskrive sig selv som CEO, og hvilken rolle har hun for kulturen i Heartbeats?

Le er definitionen af en kulturkæmper. Med beskæftigelser som radiovært, DJ, aktiv debattør og journalist, har Le leveret indhold til danskerne i en lang årrække, og altid med 10 bolde i luften. Udover Heartbeats, har Le stiftet pladeselskabet Sound of Copenhagen Records. Som en sand iværksætter, kommer Le med sine erfaringer ved at starte virksomhed uden særlig meget grundviden andet end at vide, hvad hun selv var god til. Vi snakker om at kende til sine bedste kompetencer og dét at turde fejle for at lære. 

Som en aktiv stemme i den danske debat, har Le gjort sit for at gøre Heartbeats til et talerør, hvor kritiske emner og “[…] alt det vi ikke snakker om” kommer i rampelyset.

Der kan være langt mellem samfundsdebatter og kreativitet – hvad er vigtigst for Le? Som en aktiv debattør, har Le formået at bruge sit talerør på blandt andet sociale medier og Heartbeats til at forøge hendes gennemslagskraft og skubbe til de systemer som hun mener sidder fast i fortiden. 

Le har mestret læreren i at bruge sit brand til at skabe opmærksomhed. Ved Heartbeats’ opstart, faldt det Le naturligt, at hendes personlige brand og virksomhedens brand hang sammen. Le mener nemlig, at CEO’ens rolle er ekstrem vigtig, når det kommer til virksomhedens branding. 

Som et fast indslag, vender vi bagsiden af medaljen og hører om Le’s erfaringer med at skulle balancere mor-rollen, CEO-titlen og et tidligere hurtigtløbende job som DJ på Københavns klubber. For når man kaster for mange bolde i luften, kan det være en svær opgave at gribe dem alle igen. Vi hører om en svær periode, hvor Le gik ned med stress, da hun havde svært ved at finde en fornuftig work-life-balance. Til sidst deler Le sine frustrationer med at skulle kæmpe for at ændre det offentlige system – en lang og hård kamp. Le synes, hun har skulle slås meget, og det er hun træt af. 

Hør også